EL TRANSPORT PÚBLIC ÉS UNA OPORTUNITAT A FAVOR DE LA BONA CONVIVÈNCIA CIUTADANA

EL TRANSPORT PÚBLIC COM A ESPAI DE CONVIVÈNCIA HA CENTRAT LA TERCERA JORNADA DEL CICLE DE DEBATS QUE HAN IMPULSAT L’EMPRESA DIREXIS TUSGSAL I LA FUNDACIÓ PER A LA SEGURETAT PÚBLICA

L’alcalde de Badalona, Rubén Guijarro i el secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros han inaugurat la matinal de debat destacant el valor públic del servei de transport de passatgers i la necessitat de continuar la seva modernització atenent al nous requeriments dels usuaris i usuàries. I han coincidit que per fer-ho és determinant protegir la qualitat del servei a través de la incorporació de clàusules socials en els plecs de condicions dels concursos d’adjudicació.
 


Clicar imatge per ampliar
 

Marta Murrià, directora de l’Àrea de Convivència i Seguretat Urbana de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans vinculat a la Universitat Autònoma de Barcelona, ha obert l’espai de reflexió amb una conferència en la que ha explicat com és de clau el transport urbà, no només des de la seva funcionalitat bàsica, sinó com un espai d’integració i interacció entre grups socials diferents i que han de ser obervats com una oportunitat per a la integració i la socialització de la diversitat que és concentra de manera molt específica en els espais urbans. Amb tot, ha reconegut la necessitat d’incorporar aquesta perspectiva en els treballs d’investigació social i també a la visió que tenen les administracions públiques en relació al transport de passatgers.

La jornada ha continuat amb una taula de debat que ha comptat amb la participació d’Ana Solà, directora de la consultora sobre transport, CINESI; Georgina Montesinos, vicepresidenta de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, l’Intendent de la Guàrdia Urbana de Badalona, Valentín Anadón i el sostinspector de la Unitat de Seguretat Ciutadana del Cos de Mossos d’Esquadra, Lluís Soler. El debat va tenir un especial centre d’interès en relació al respecte i els valors del civisme i tot i que existeix una percepció generalitzada sobre el qüestionament de normes de conducta cívica, també van coincidir els participants en la necessitat d’evitar l’estigmatització de la gent jove.
 


Clicar imatge per ampliar
 

Com sempre, la periodista i conductora de la jornada, Sara Muñoz, va dedicar la part final dels debats a mantenir una conversa al voltant de les percepcions en relació a la seguretat i la convivència amb Glòria Bou, representant de l’Associació Deixem de ser Invisibles de Badalona i amb el vicepresident de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona, Enrique Lara. Ambdós van accentuar la necessitat que el transport públic avanci en qualitat, en adaptació a la diversitat de capacitats i en la promoció d’actituts repectuoses, a la vegada que van reconèixer l’important avenç que en aquest sentit ha fet el servei de transport públic i van recordar els anys en que els veïns havien de “segrestar” autobusos per tenir un millor servei.

La Secretaria General de Transporte y Movilidad del Ministerio de Transporte Público, Movilidad y Agenda Urbana, María José Rallo,  juntament amb el Director General de Direxis TUSGSAL, Carles Fàbregas, van clausurar la jornada. La responsable del ministeri va expresar el seu compromís amb la millora del transport urbà a Catalunya amb inversions històriques.
 


Clicar imatge per ampliar
 

 

 

Avui 22 de març s’ha celebrat la 6a edició de la Mobilona, la diada de l'educació viària de Badalona. TUSGSAL DIREXIS ha participat un any més en aquesta activitat educativa que es fa a les instal·lacions de la zona esportiva Can Cabanyes, en la qual han participat 230 nens i nenes, de 3r de primària, d'aquests vuit centres: Les Ciències, Lestonnac, López Torrejón, Mare de Déu de la Salut, Miguel Hernández, Pere de Tera, Rafael Alberti i Turó d'en Caritg. TUSGSAL ha volgut transmetre la importància de viatjar de forma cívica, sostenible i segura als més joves amb un divertit i lúdic joc de memory.

El nom d'aquesta diada, Mobilona, uneix l'inici i final de les paraules Mobilitat i Badalona. La Mobilona va néixer amb l'objectiu d'afavorir l'adquisició de competències i el coneixement entre els infants dels drets que tenen com a vianants, passatgers de vehicles o conductors de bicicletes. Alhora vol fer pensar en les mesures i les actituds que cal prendre i tenir per caminar o desplaçar-se en vehicle per la ciutat d'una forma segura i tranquil·la. La Mobilona pretén contribuir també al desenvolupament del concepte i pràctica de Badalona com a ciutat educadora. 

Durant la Mobilona 2023 els nens i nenes han gaudit de diferents tallers i jocs promoguts per les entitats que formen part de la CPSEVB. L'activitat ha comptat també amb la cançó Camí amic, de Paula y Javier D'Angelo, vinculada als objectius i al projecte de Camins i entorns escolars.

La 6a edició de la Mobilona està organitzada pels vuit centres que hi participen, per les entitats que han organitzat els tallers, per l'equip d'Educació Viària de la Guàrdia Urbana i pel Servei d'Educació, amb la col·laboració del Servei d'Esports de l'Ajuntament de Badalona. TUSGSAL DIREXIS forma part de la Comissió del Pla de Seguretat i Educació Viària de Badalona.
 


Clicar imatge per ampliar
 

 

LES CLÀUSULES SOCIALS ALS PLECS DE CONTRACTACIÓ SÓN UN FACTOR CLAU PER ASSEGURAR QUE EL SERVEI DE TRANSPORT PÚBLIC SIGUI REALMENT INCLUSIU I INCORPORI LA PERSPECTIVA DE GÈNERE

La majoria dels usuaris del transport públic són dones, amb una clara preferència pel servei d’autobús en detriment d’altres modalitats de transport com el metro

El disseny del transport públic obeeix a patrons vinculats al món laboral i professional i discrimina les necessitats de mobilitat vinculades a les cures
 


Clicar imatge per ampliar
 

La Secretària de Feminismes del Govern de la Generalitat, Montserrat Pineda, va inaugurar la segona jornada del cicle de debats: Qualitat, Seguretat i Convivència. En aquesta ocasió centrada en la relació entre transport públic, seguretat i gènere. En la seva intervenció va destacar la importància de projectar la mirada de les dones en tots els àmbits de la nostra societat, amb voluntat de generar transformacions socials profundes des del compromís individual. Va destacar la necessitat d’incorporar al servei de transport públic les necessitats i els comportaments de les dones. A la vegada que va manifestar el compromís del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat en relació a la incorpoiració de les claussules de gènere en els plecs de contractació.

La sociòloga, experta en urbanisme i feminisme i membre del Col·lectiu Punt 6, Sara Ortiz, va fer una dura diagnosi sobre la invisibilització de les necessitats de mobilitat de les dones en relació al disseny de la xarxa de transport públic i als propis vehicles.

En la seva intervenció va afirmar que respon a paràmetres androcèntrics i que no atén als patrons de mobilitat complexa, sostenible i insegura de les dones. En aquest sentit va destacar les qualitats que ha de tenir per a ser realment inclusiu: Quotidiana i cuidadora; accessible i diversa; segurra i lliure; nocturna i festiva i finalment, equitativa i participativa.

La sociòloga va voler destacar l’experiència “El bus es nostre” que va consistir en unes marxes exploratòries de dones per visualitzar i reconèixer totes aquelles mancances que dificulten i condicionen la mobilitat de les dones al servei d’autobús. En aquesta experiència va comptar amb la col·laboració de TUSGSAL.

La taula de debat va comptar amb la participació del sotsdirector de Prevenció i Sensibilització del Departament d’Igualtat i Feminismes, Rubén Sanchez, de la directora de Comunicació de la Fundació SURT, Carme Porta,  de la caporal de la Guàrdia Urbana de Badalona, Isabel Martínez i la responsable de gestió administrativa de l’Àrea de material mòbil de TUSGSAL, Sheila Ramos.

El debat va posar en evidència la necessitat d’abordar la qüestió des de les estratègies comunitàries, incorporant el teixit associatiu, experts i institucions per a produir veritables canvis en la construcció de solucions i les percepcions. I apostar per una transformació de la mentalitat a l’hora de mirar els espais públics i per tant, també el transport públic. Com es va afirmar cal una reeducació de la mirada dels homes i del conjunt de la societat perquè adopti perspectuves que els permetin observar situacions i conductes que pateixen les dones.

La jornada va finalitzar amb la participació de la presidenta i la secretària de la Federació de Dones de Badalona, Rocío Mateos y Celestina Yáñez que van donar testimoni des de l’experiència personal de fins a quin punt en el transport públic es poden generar situacions d’inseguretat que pateixen en especial les dones.

“No volem tenir por” va ser el clam final de la seva intervenció i el lema de la seva reivindicació avalada per una trajectòria de compromís en la lluita per la igualtat de la Federació de Dones de Badalona.

El moment emotiu de la jornada el va protagonitzar el reconeixement que el Director General de DIREXIS TUSGSAL, Carles Fàbregas va fer de la Paqui Aguilar, una conductora pionera a tot l’Estat i treballadora històrica de la cooperativa. Un exemple del compromís històric de l’empresa amb els valors de la igualtat com ho és també el Pla contra l’assetjament sexual al transport públic que tot just s’ha posat en marxa.

Van cloure la jornada, la Tinenta d’Alcaldia de l’Ajuntament de Badalona, Aïda Llauradó i el president de la Fundació per a la Seguretat Pública, Josep Gázquez que va destacar la necessitat de dissenyar estratègies comunitàries a la gestió de la seguretat pública i a la millora de les percepció en aquest àmbit.

 


Clicar imatge per ampliar
 


Clicar imatge per ampliar

TUSGSALparticipa en la iniciativa del Pacte Mundial de l’ONU Espanya Accelerador d'Empreses i Drets Humans, un programa internacional d'aprenentatge de sis mesos que dotarà les empreses de les eines i els coneixements necessaris per a establir un procés continu de diligència deguda en matèria de drets humans i garantir que compleixen amb la seva responsabilitat de respectar-los.

Aquest projecte neix de la necessitat d'impulsar la gestió empresarial dels drets humans, considerada un repte per a les empreses tant a nivell global com local. De fet, segons l'últim estudi del Pacte Mundial de l'ONU Espanya, la gestió empresarial dels drets humans continua sent una tasca pendent per a les entitats del nostre país: només una de cada 10 empreses realitza l'avaluació d'impacte de l'organització en aquests drets i poc més del 20% duu a terme avaluacions a proveïdors en la matèria.

Per a impulsar el treball en aquesta via, TUSGSAL i les empreses participants en l'Accelerador d'Empreses i Drets Humans tindran accés a sessions de formació a la carta que els ajudaran a avaluar els impactes de la seva empresa sobre els drets humans i a elaborar un pla d'acció per a mitigar els riscos, fer un seguiment dels seus progressos i comunicar-los eficaçment. A més, aprendran de les millors pràctiques a nivell internacional i participaran en l'aprenentatge entre iguals a nivell local, creant una xarxa valuosa d'homòlegs, socis de l'ONU i persones expertes que els inspiraran per a donar forma al seu treball en drets humans i fer avançar un moviment global.

 

Sobre el Pacte Mundial de l’ONU Espanya 

El Pacte Mundial de l'ONU és la iniciativa que lidera la sostenibilitat empresarial en el món. Compta amb més de 20 anys d'experiència i més de 70 xarxes locals a nivell global, entre les quals es troba l'espanyola que és, des de la seva creació, una de les primeres plataformes nacionals del Pacte Mundial. Actualment compta amb més de 1.000 entitats associades. D'aquestes, un 41% són grans empreses, un 43% són pimes i un 16% corresponen a una altra mena d'organitzacions (tercer sector, associacions empresarials i institucions educatives). El seu objectiu és fomentar la implantació dels Deu Principis del Pacte Mundial al mateix temps que promou la integració dels Objectius de Desenvolupament Sostenible en el sector empresarial, sent l'única organització que compta amb el mandat de Nacions Unides per a aquest propòsit.

  • A la seva primera edició, el Pacte Mundial de l’ONU ha aconseguit reunir més de 700 entitats a nivell internacional, sent Espanya el país amb el major nombre de participants
  • Aquest programa accelerador té com a objectiu ajudar les empreses passar del compromís a l’acció en matèria de drets humans i laborals
     

 


Clicar imatge per ampliar

 

 

TUSGSAL DIREXIS i la Fundació per a la Seguretat Pública han posat en evidència la necessitat d’incorporar el valor de la seguretat al transport públic de passatgers

“Transport Públic i Servei Nocturn” és el títol de la primera jornada del cicle de debats que han impulsat les dues organitzacions sota el lema “Qualitat, Seguretat i Convivència” i que ahir va comptar amb la participació d’institucions, experts, entitats socials i professionals del transport públic i la seguretat.

El secretari de Mobilitat del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, Marc Sanglas,  va destacar en la seva intervenció inaugural la necessitat d’incorporar el valor de la seguretat en la millora del transport públic i en especial va fer esment de les millores en la prevenció de seguretat des d’una perspectiva de gènere.

La jornada va convidar l’expert internacional en Mobilitat, temporalitat i nit, Luc Gwyazdzinski, professor de l’Escola d’Arquitectura de Toulose, que va introduir el concepte d’Urbanisme Nocturn” associat a la reflexió sobre la necessitat de pensar i dissenyar els serveis de transport públic de nit, entenent el comportament humà i social a la nit així com tots els factors que hi concorren i no des d’una perspectiva diürna, com a extensió del servei de dia.

La taula de debat al voltant del “Transport Públic i Oci Nocturn” va comptar amb la participació del sotscap de la Divisió Territorial de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Pedro Jiménez, Julia Rosanna Sánchez, presidenta del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, Benjamín Cubillo, sotsdirector general de Transport Públic per Carretera i Mobilitat del Departament de Territori i Francisco José González, subdirector de l’Àrea de Trànsit i Operacions de TUSGSAL.

Els participants van coincidir en el fet que les dades indiquen que el servei de transport públic nocturn és segur i que la conflictivitat es concentra en uns serveis específics, amb tot és evident que el repte és treballar per a la millora de la percepció de seguretat i aquest objectiu passa per una aposta per la reducció dels comportaments incívics i l’activació de sistemes d’informació que facilitin la denúncia dels ciutadans així com la defensa davant d’agressions sexuals.

La jornada va finalitzar amb un diàleg entre la periodista de El Punt, Sara Muñoz i les conductores Mónica Valero i Remedios Martín sobre les seves experiències en la prestació del servei de NitBus.

 


Clicar imatge per ampliar


Clicar imatge per ampliar


Clicar imatge per ampliar


Clicar imatge per ampliar